Nowoczesne usługi inwestycyjne obejmują nie tylko szeroki wybór instrumentów do handlu, ale także inne formy lokowania kapitału. Jednym z najpopularniejszych trendów w świecie inwestycji jest social trading. Czym jest inwestowanie społeczne, z czego wynika popularność tego nurtu i jak taka forma inwestycji ma się do tradycyjnego, indywidualnego inwestowania?
Czym jest Social trading?
Czym dokładnie jest Social trading? To forma inwestowania, która w głównej mierze koncentruje się nie tyle na samodzielnej analizie sytuacji cenowej danych walorów inwestycyjnych, co na śledzeniu i kopiowaniu poczynań inwestorów, którzy decydują się na udostępnianie swoich ruchów szerszemu gronu traderów.
Social trading najczęściej organizowany jest w ramach konkretnej platformy inwestycyjnej. Każdy inwestor ma możliwość skorzystania z opcji śledzenia handlu danych inwestorów. Każdy z nas może stać się również pionierem – inwestorem, który będzie śledzony przez resztę. Zasadniczo każdy dostępny „usługodawca” – trader udostępniający swoje inwestycje reklamuje się swoimi dotychczasowymi wynikami – stopą zwrotu i zyskiem netto z inwestycji. Im wyższy zysk z tradingu, tym więcej osób zechce skorzystać z sygnałów tak skutecznego inwestora.
Geneza popularności Social tradingu
Dlaczego social trading jest ostatnimi czasy tak popularny? Ze względu na możliwość pogodzenia dwóch sprzecznych ze sobą kwestii – zarabiania na giełdzie bez potrzeby dogłębnego analizowania rynków. Wielu inwestorów woli zaoszczędzić swój czas i uiścić prowizję dla inwestora, który sam zajmuje się całą robotą – skanowaniem rynku, analizą sytuacji na wykresie z uwzględnieniem analizy fundamentalnej i technicznej, a następnie otwieraniem transakcji.
Jest to sytuacja win-win dla obu stron. Inwestor udostępniający swoje sygnały osiąga dodatkowy dochód z tytułu opłaty stałej lub prowizji, inwestor kopiujący natomiast nie musi skupiać swojej całkowitej uwagi na tym, co się dzieje na rynkach. To dobre rozwiązanie dla osób, które inwestycje na giełdzie traktują jako aktywność poboczną i ze względu na pracę i inne obowiązki nie mają czasu na to, by edukować się i poświęcać czas na zwyczajowe analizowanie doniesień z giełdy.
Owczy pęd czy sprawdzony sposób na łatwy zarobek? Dylemat każdego inwestora indywidualnego
Social trading, podobnie jak wszelkiego rodzaju społeczne przejawy inwestowania nie są pozbawione pewnych wad. Przede wszystkim mowa tu o zwykłym ludzkim błędzie. Nawet najwięksi eksperci rynku od czasu do czasu mylą się co do zasadności swoich decyzji inwestycyjnych. W przypadku social tradingu ma to konsekwencje daleko idące – traci nie tylko pomysłodawca danej transakcji, ale też setki, a czasem nawet tysiące innych inwestorów. Musimy więc zdać sobie sprawę z tego, że social trading nie jest nieomylną maszynką do zarabiania pieniędzy.
W wielu sytuacjach to nasza analiza, nasze prognozy i dotychczasowe doświadczenie pozwolą nam lepiej zdiagnozować sytuację rynkową. Inwestorzy mają za pośrednictwem Saxo Broker dostęp do wielu narzędzi analizy technicznej, które w praktyce zapewniają pełne zaplecze techniczne, które wystarczy do realizowania solidnych analiz rynków finansowych.
Zanim więc zdecydujemy się na social trading, zastanówmy się nad plusami i minusami takiego rozwiązania, uwzględniając dodatkowe koszty takiej usługi i przede wszystkim historię transakcji social tradera. Może z czasem użytkowania takiej usługi nauczymy się nowych kompetencji, które pozwolą nam samodzielnie decydować o własnym kapitale inwestycyjnym?